Főoldal
Kapa Melinda kiállítása

A Bányász Hagyományőrző Egyesület meghívására Kapa Melinda művésztanár hozta el rézkarcait kiállítótermünkbe.

 

A kiállítást Kolonics Péter nyitotta meg.

Idézünk a megnyitó szövegéből:

"A reneszánsz típusú ember jellemző vonása az univerzalitásra, mindenoldalúságra való törekvés. Uomo universale - sokoldalú ember. Korunkat furcsa kettősség jellemzi. A specializációra és tematizációra esküvő világunkban mintha csak kevesek fordítanának kellő érdeklődést a világ dolgainak megismerése iránt; inkább meghatározó körünkben a „csak ráállok a pályára”, aztán megyek előre mentalitás. Ugyanakkor elhangzik a divatos felszólítás is, légy kreatív!

„Érdekel, tehát utánajárok. Személyes boldogságunk nyilvánvalóan erős összefüggésben áll azzal, hogy amit csinálunk, ad-e sikerélményt. Ha valamiben tehetséggel és érdeklődéssel haladunk előre, megerősít abban, hogy ezt kell tennünk, és az így adódó nehézségek kihívásként érnek.” mondja Horváth Gergely rádiós műsorvezető, író.

Sokan keressük is lázasan magunkban az alkotó embert. De vajon vannak-e olyan alkotók, akik több mindent is nagy tehetséggel és örömmel csinálnak? Szükség van-e rájuk, mindenkinek így kell-e élnie, irigyeljük-e őket vagy egyszerűen semmi dolgunk velük? A kérdésekre a választ kiállítónk személyében megtalálhatjuk.

 

Ma egy reneszánsz típusú ember munkái hoztak bennünket ebbe a kiállítótérbe. Kapa Melinda sokoldalú ember. Magát elsősorban tanárként jellemzi, ugyanakkor mellette folyamatosan alkot. Melindát régóta ismerem, így tudom, hogy nem csak tanít és alkot, hanem folyamatosan, nyughatatlanul kutat is, új megoldásokat, technikákat, utakat, amelyekben gondolatait még pontosabban kifejezheti. A főiskolai tanulmányok befejezése után nyaranta alkotótáborokban találjuk, szabadidejében, rajzol, fest, vagy épp fotózik. Idézve tőle: „Úgy vélem, így a saját kreativitásom kibontakoztatása mellett a gyerekeknek is többet tudok nyújtani, legfőképp a tehetséggondozásban. Érdekes szimbiózis ez, hiszen én is sokat tanulok a gyerekektől, az ő munkáik is segítik a fejlődésem.”

„Meg kell állapítanom, amit sok más tanító is megállapított már, hogy legtöbbet tanítás közben tanul az ember”. A gondolat Tendzin Gyaco-tól a 14. Dalai Lámától származik.

Emellett fontosak a nagy találkozások. A művésztelepek az újabb technikák, módszerek kipróbálása mellett lehetőséget nyújtanak színes egyéniségek megismerésére, akik új szemléletre, gondolkodásra inspirálnak. A Siroki alkotótábor talán a legfontosabb számára, az itt látható munkák egy része is ott készült, például a Siroki házak. A Bajnai Alkotóműhelyben pedig megismeri Kántor János grafikusművészt, akit mesterének vall.

Tanít, alkot, rajzol, fest, vagy éppen fotózik. Sok minden érdekli, keres, kutat. Kedvenc technikái közé tartozik a pasztell, az akril, azonban a legnagyobb „szerelem” a rézkarc, melyet itt láthatunk most kiállításunkon. Mikor felkérést kaptam tőle a kiállítása megnyitására, azonnal megkérdeztem, mit állítasz ki? Tudtam sok lehetőség adott. A válasz után kettős érzés volt bennem. Egyrészt tudtam, hatalmas élményt fog adni a csolnoki közönségnek rézkarcaival, ugyanakkor kicsit sajnáltam, hogy pasztelljeit, akrilképeit nem mutatja meg, nyilván érthető okokból, hiszen viszonylag kicsi a kiállítótér. Remélhetőleg erre is lesz alkalom. Az utóbbiakkal is, akár grafikáival komoly sikereket tudhat magáénak. Részvevője 2002-ben az Országos Pasztell Biennálénak, akrilképeivel 2012-ben a „Nyiss ránk” országos képzőművészeti pályázaton 2. helyezést ér el. 2016 -ban a dorogi „Retro” pályázaton 1. díjas. Alapító tagja az újjászerveződő nyergesújfalui Kernstok Körnek, 2014-ig vezetője is. Szervezőmunkájának köszönhetően egyre színvonalasabb kiállításokkal tudott a kör a közönség elé lépni. Talán alkotó tevékenysége mellett ennek is köszönhető, hogy a 2014-ben alapított Nyergesújfalu Művésze díjat elsőként ő kapta meg.

Tanár, alkotó, festőművész, és rézkarcokat készít, tehát grafikus. Mint vallja, ez a legnagyobb „szerelem”. A grafika hosszú ideig a képzőművészet mostohagyereke volt, a rajzok előtanulmányként készültek, a metszetek készítőit sokáig nem is tartották művészeknek, feladatuk kimerült az úgymond nagy művészek munkáinak nagy közönség számára is elérhető formában történő másolásában. Így ismerhette meg a világ Raffaellonak a pápai „stanzákba”, fogadótermekbe készült freskóit is, hiszen kevesek kiváltsága volt akkoriban, hogy meghívást kapjanak a vatikáni palotába. Talán Albrecht Dürer volt, aki először emelte valóban önálló, magas szintű művészetté a grafikát.

 

De mi is a grafika. Mesteremmel, Keserü Ilonával sokat polemizáltunk azon, hol van a határ a grafika és a festmény között. Nem jutottunk igazán megnyugtató eredményre. Talán a vonaljelleg? Ismerünk vonalakból álló festményeket is, gondoljunk csak Vasarelyre, Kandinszkijra, Pollockra. A szín megléte? Ha körülnézünk itt is láthatunk olyan munkákat, melyeken kifejezetten fontos, kiemelő szerepe van a különböző színeknek.

Maga a „grafika” szó a görög graphos kifejezésből ered, rajzolást, írást jelent. Lehet egy példányban készült mű, ceruzarajz, szénrajz, krétarajz, tollrajzok stb., vagy különböző dúcokról, nyomóformákról készült sokszorosított lap, nyomat. A nyomóforma sokféle anyagból készülhet: fából, linóleumból, kőből, fémből stb. A nyomtatás eredménye a nyomat. Melinda itt látható munkái az utóbbit képviselik.

A rézkarc, a legkifinomultabb sokszorosító grafikai eljárás, a mélynyomásos módszerek egyike. Alapvetően hasonló a rézmetszethez, de míg ez utóbbinál a mélyített vonalat véső segítségével és fizikai erő kifejtésével érjük el, a rézkarcnál savak maró hatása mélyíti a kívánt vonalat. Így a vonalak hajlékonyabbak, engedelmesebben követi a művész friss impresszióit. Melinda, beszélgetésünk során elmondta legalább négyféle módszert használ rézkarcai készítésénél, melyekről szívesen beszámol, ha a megnyitó után érdeklődnek nála. Ennek is köszönhető az a különleges hangulatú világ, amely képein megjelenik, nem csak az itt látható grafikákon, festményein is.

A témák rendkívül változatosak, mégis egységes képet alkotnak. Tömörek, lényegre törően tükrözik vissza az alkotói szándékot. Sehol egy fölösleges vonal, folt, szín. “ „Hozd létre a saját vizuális stílusodat… legyen egyedi számodra, de felismerhető mások szemében.”-mondta egy alaklommal a híres amerikai rendező, Orson Welles. Témák élményeiből, számára fontos elemekből táplálkoznak: A vasút a vonat nem csak itt, festményei is megjelenik, egész sorozat készült belőle. Visszatérő motívum a macskák, és természetesen a Sirokon gyűjtött élmények. A fény és árnyék játéka, mindennapi történetek, köztük a mobiltelefon oltárra emelt jelentőségű világa. Számomra a kezek talán a legelgondolkodtatóbbak, egy-egy elkapott kézmozdulat mennyi gondolatot ébreszthet bennünk, a nézőkben, a fájdalomtól a feszült figyelemig.

A kiállításon az alkotóembert érhetjük tetten, de Melinda elsősorban tanárnak tekinti magát, ez a hivatása. Jól ismerem tanári munkáját, amely ugyanolyan reneszánsz embert mutat, mint ami művészeti tevékenységében tetten érhetünk. Keres, kutat, új lehetőségekkel ismerteti meg tanítványait, felhasználva mindazt, amit alkotó munkájában megtalált.

„Így látjuk mi a világot. Nézzétek meg most már ti is, milyennek mutatja magát nektek. Képességeket ébresszünk fel, és ne meggyőződéseket közvetítsünk. Ne a mi igazságainkban higgyen az ifjúság, hanem a mi személyiségünkben. Azt vegyék észre a felnövekvők, hogy mi keresők vagyunk, és őket is a keresők útjára kell vezetnünk. Ezzel a Rudolf Steineri gondolattal, amely Kapa Melinda életfilozófiája is lehetne zárom gondolataimat. Kérem, tekintsék meg a kiállítást, és bátran tegyék fel kérdéseiket a kiállító művésznek. Köszönöm, hogy meghallgattak."

KÖZADATKERESŐ

 

 

magyarorszag

Kövess minket!

Tájékoztató videó a helyes csatornahasználatról

Képre kattintva megtekinthető a videó!

szlogo page-0001

 

 

Tisztelt Ügyfeleink!

A 191/2020. (V. 8.) sz. Korm. rendelet szerinti ellenőrzött bejelentésüket (veszélyhelyzet alatti engedély-kötelezettség tárgyában) a This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. címen tehetik meg.

Pőczéné dr. Csorba Erika 
jegyző

Mini bölcsöde kialakítása Csolnokon!

Kattintson az alábbi képre a nagyításért.

Március 2024
H K Sz Cs P Szo V
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

ASP pályázat

Partnereink:

Személyemelő és kosaras emelő bérlés

AUDI bontó

Elektromos kisautó

Tüzifa árak

Máltai nyaralás

Állvány bérlés árak

Ékszerész